Ett återbesök på Googles EMEA HQ
Googles kontor
Förra veckan var Aurora och besökte f.d. kollegor på Googles fantastiska kontor i Dublin för att höra hur de tror att den digitala marknadsföringen kommer att se ut under 2020.
Kontoret är beläget mitt i Grand Canal i centrala Dublin. Google har många byggnader i området där det sitter flera tusen ”Googlers” och arbetar på något spännande projekt. Företaget har inte sparat på krutet när det gäller att ta fram ett kontor där de verkligen kan skämma bort sina anställda och se till att de trivs och har tillgång till precis allt de kan tänka sig behövas.
Det är alltid lika roligt att komma tillbaka till Dublin och Googles kontor där man är omringad av människor som är experter inom sina områden. Allt från Google Analytics, Google Ads och YouTube till hemliga projekt som de inte kan prata om. Inne på kontoret får man inte ta bilder eller filma men det finns vissa allmänna områden där det är okej att fotografera. Nedan ser ni hur det ser ut utanför deras stora föreläsningslokal ”The Foundry” som rymmer flera hundra människor.
Google Ads
Självklart diskuterades det en hel del Google Ads med våra Account Managers för att höra hur de arbetar med sina kunder och byråer.
Google fortsätter att lägga stort krut på att ta väl hand om sina kunder och därför har de otroligt många Account Managers i Dublin som löpande för dialoger med byråer likt oss på Aurora för att hålla oss uppdaterade om de senaste nyheterna och features.
Tillsammans med Account Managers arbetar vi byråer med att löpande optimera kunders Google Ads-kampanjer för att uppnå så bra resultat som möjligt.
Google Sök-annonsering
Google Sök-annonsering fortsätter att vara en pelare som Google kan luta sig tillbaka mot då det är en oerhört träffsäker och konverteringsdrivande trafikkälla för väldigt många företag runtom i världen.
Google Sök-annonsering är ju trots allt en fantastisk möjligthet för både stora som små företag att använda då man verkligen kan anpassa sin marknadsföringsbudget helt efter sitt företags budget.
Vi på Aurora hjälper kunder i alla storlekar och tycker det är precis lika roligt att generera bra resultat genom digital marknadsföring till ett lokalt glasmästeri som ett börsnoterat bolag.
YouTube och Videoannonsering fortsätter växa
Hela tiden hör vi hur viktigt det är med rörligt material och hur videoannonsering fortsätter att växa varje år. Att annonsera på YouTube har nu blivit en självklar del för många företag som vill nå ut till en engagerad målgrupp och det blir mer och mer konverteringsdrivande (även om det inte är på samma nivå som Google Sök än).
YouTube är trots allt världens näst största sökmotor (efter Googles egna sökmotor). Men som sagt, det görs fler sökningar på YouTube varje dag än vad det görs på de andra sökmotorerna såsom Bing och Yahoo, tillsammans. Bara det visar på hur viktigt det är att komma igång med videoannonsering på YouTube.
Önskar ni att lära er mer om hur ni kan marknadsföra ert företag på YouTube så kan ni läsa om hur vi arbetar tillsammans med våra kunder här.
Självklart hann vi även med att spela lite biljard på kontoret.
För att summera veckan hos Google i Dublin så kan vi konstatera att digital marknadsföring fortfarande är extremt viktigt för alla företag, oavsett storlek.
Att annonsera via Google Ads kan vara klurigt och tidskrävande men det är ett perfekt sätt för att öka varumärkesigenkänning samt driva konverteringar eller generera leads.
I så fall är ni varmt välkomna att kontakta oss på Aurora Consulting så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa ert företag.